I dag började vi med den instruerande genren. Först fick eleverna i grupper berätta om favoriträtt. De skulle berätta vilka ingredienser som behövs och hur man gör för att laga rätten. När alla berättat klar gick jag igenom de typiska dragen för instruerande text. Vi pratade om att aktionsprocesser är först i meningen, på temaplats i imperativ: sätt, smörj, vispa. Vi tittade på rubriken Gör så här. Eleverna såg att varje mening började med ett verb i imperativ. De såg också att numrering användes för att markera ordningen.
Källa till receptet: Leila bakar
måndag 28 oktober 2013
fredag 25 oktober 2013
Extraläsning under lovet
Några elever har efterfrågat att läsa extra under lovet. Jag rekommenderar boken Tusen gånger starkare av Christina Herrström.
Fest den 4 november
Måndagen den 4 november vill Thiti bjuda på thailändsk mat innan hon åker till Thailand. Jag föreslår att vi andra också tar med oss mat och fixar ett riktigt knytkalas. I samband med knytkalas arbetar vi med två texttyper: instruerande och berättande, beskrivande.
Instruerande text - recept
Vi kommer att gå igenom instruerande text på måndag 28 oktober. Uppgiften blir att skriva receptet på maten du har med dig och publicera på bloggen. Om ni är flera på samma recept eller om du bara vill köpa med fika kan du istället publicera ditt favoritrecept.Berättande, beskrivande - blogg om festen
När vi äter tillsammans ska du ta bilder på maten och efteråt berätta om festen och beskriva matens utseende, smak och dofter på bloggen.torsdag 24 oktober 2013
Lärarens reflektion
I dag började jag med aktiv språkportfolio genom kamratrespons tillsammans med eleverna. Eleverna följde instruktionerna i blogginlägget nedan och läste varandras bloggar. Utgångspunkten var som ni ser att både arbeta med rubriker och styckeindelning. Efteråt så tänker jag att det hade räckt att arbeta med antingen rubrik eller styckeindelning, med en sak i taget.
Jag valde att låta eleverna sitta ensamma först för att kunna koncentrera sig på att läsa kompisens blogg. När eleven kommenterar några texter kunde denne möta textförfattaren för diskussion om förbättringar och även få respons på sin egen blogg.
Syftet var att även hinna med att eleverna skulle börja skriva på sin språkportfolio. Det blev många intressanta diskussioner om rubriker och styckeindelning så språkportfolion får eleverna börja skriva i morgon.
Styckeindelning och rubriker
I dag ska ni arbeta i par (två och två) och läsa igenom texterna på varandras bloggar och titta på två saker: rubriker och styckeindelning.
Komma igång
1. Para ihop er två och två
2. Börja med att läsa din kamrats blogg på egen hand.
Rubriker
3. Har alla inlägg rubriker?'
4. Välj tre rubriker vilken nivå befinner sig de på? Steg 1, steg 2, steg 3 eller steg 4?
5. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra rubriken.
Styckeindelning
6. Förekommer styckeindelning?
7. Välj ut två texter, vilken nivå befinner sig de på? Steg 1,2,3 eller 4?
8. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra styckeindelningen.
Muntlig diskussion, respons och ändringar
9. Du visar din kamrat den respons som du har gett på hennes/hans blogg. Du tar emot den respons som hon/han har gett på din blogg. Tillsammans diskuterar ni de ändringar som bör göras.
Avslutning
Gör en sida på din egen blogg som du kallar: Rubriker&Styckeindelning. Infoga denna matris och diskutera var du befinner dig i din språkutveckling. Vad behöver du kunna för att komma vidare? Matris finns i wordformat under fliken Skydrive ovan.
Komma igång
1. Para ihop er två och två
2. Börja med att läsa din kamrats blogg på egen hand.
Rubriker
3. Har alla inlägg rubriker?'
4. Välj tre rubriker vilken nivå befinner sig de på? Steg 1, steg 2, steg 3 eller steg 4?
5. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra rubriken.
Styckeindelning
6. Förekommer styckeindelning?
7. Välj ut två texter, vilken nivå befinner sig de på? Steg 1,2,3 eller 4?
8. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra styckeindelningen.
Muntlig diskussion, respons och ändringar
9. Du visar din kamrat den respons som du har gett på hennes/hans blogg. Du tar emot den respons som hon/han har gett på din blogg. Tillsammans diskuterar ni de ändringar som bör göras.
Avslutning
Gör en sida på din egen blogg som du kallar: Rubriker&Styckeindelning. Infoga denna matris och diskutera var du befinner dig i din språkutveckling. Vad behöver du kunna för att komma vidare? Matris finns i wordformat under fliken Skydrive ovan.
Matris (språket lyfter)
Helhetsstruktur och språk
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Steg 4
|
Textnivå
|
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar (genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)
|
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt.
|
Styckenivå
|
Styckeindelning
förekommer.
Bindningar förekommer.
|
Styckeindelningen fungerar genom att varje stycke är
en sammanhållen helhet.
Bindningar förekommer och fungerar ganska väl.
|
Väl fungerande styckeindelning ofta med tydliga
kärnmeningar.
Meningarna är
bundna genom
olika sorters bindningar, vilka fungerar väl.
|
Väl fungerande styckindelning med tydliga
kärnmeningar där det är lämpligt.
Variation på styckenas längd inspirerar läsningen
och markerar deras olika tyngd.
Bindningar inom
och mellan meningar är varierade, väl valda och fungerar
utmärkt.
|
Styckeindelning
Alla texter som vi läser är indelade i stycken. Styckindelningen strukturerar texten och underlättar för läsaren. Det finns två sätt att göra styckedelning antingen genom indrag eller att använda blankrad. Ett felaktigt sätt är att använda hybridstycken som vi ser exempel på i texten nedan. Det är när man byter rad utan att göra indrag. Det ser inte snyggt ut och det förvirrar läsaren.
En dag blev min lillebror sjuk och på den tiden fanns det inte något sjukhus så min lillebror dog av sjukdomen. Sedan lade vi honom i en kista i tre dagar hemma hos oss innan vi begravde honom i ett gammalt tempel.
Gör så här:
Rättat med hjälp av indrag
Det var en gång när jag var barn och bodde med mina
föräldrar i ett litet hus som var byggt av trä. Jag hade en lillasyster och en
lillebror. Tillsammans bodde vi i huset nära skogen.
En dag blev min lillebror sjuk och på den tiden fanns det inte något sjukhus så min lillebror dog av sjukdomen. Sedan lade vi honom i en kista i tre dagar hemma hos oss innan vi begravde honom i ett gammalt tempel.
En dag blev min lillebror sjuk och på den tiden fanns det inte något sjukhus så min lillebror dog av sjukdomen. Sedan lade vi honom i en kista i tre dagar hemma hos oss innan vi begravde honom i ett gammalt tempel.
Eller så här:
Rättat med hjälp av blankrad
Det var en gång när jag var barn och bodde med mina
föräldrar i ett litet hus som var byggt av trä. Jag hade en lillasyster och en
lillebror. Tillsammans bodde vi i huset nära skogen.
En dag blev min lillebror sjuk och på den tiden fanns det inte något sjukhus så
min lillebror dog av sjukdomen. Sedan lade vi honom i en kista i tre dagar
hemma hos oss innan vi begravde honom i ett gammalt tempel.
måndag 21 oktober 2013
Debatt
Alla hade många åsikter under dagens debatt. Fortsätt gärna diskussionen här under.
fredag 18 oktober 2013
Skriva argument i grupp
Vad är ett argument? Tillsammans formulerade vi argument för denna åsikt. Sedan hittade vi också argument mot.
Skriva argument i grupp. Varje persons åsikt skickades runt i gruppen och alla fick fylla i ett förargument. Efter det fortsatte gruppen med motargument.
Skriva en argumenterande text i grupp. Lektionen avslutades med att eleverna i grupper fick skriva en argumenterade text tillsammans. Varje grupp valde en åsikterna som de redan formulerat för och mot argument till. Här ser vi några elever som skriver i grupp.
Här är en länk till texten som gruppen skrev efter utifrån ovanstående argument: Jag tycker om att resa
Denna lektion hade jag tillsammans med min kollega Jonna. Vi diskuterade efteråt tillsammans och var överens om att upplägget fungerade väl. Det var bra att börja förståelsen med utgångspunkt i olika åsikter och sedan komma till argument: jag tycker så för att...Nu har vi lagt grunden för att gå vidare och fördjupa förståelsen genom att förklara tes fortsätta med den argumenterande genren både muntligt och skriftligt. Vad säger ni elever?
Argumenterande text som vi skrev tillsammans
Tidig vinter är bäst!
Efter en vacker höst har nu
vintern kommit redan i oktober. Jag tycker om den tidiga vintern för att den gör
livet mysigare på många sätt.
För det första en tidig
vinter med snö gör att det blir ljusare ute. Konstrasterna är vackra mellan den
svarta natten och den vita snön. När jag promenerar ute på kvällen gnistrar snön
under gatubelysningen.
För det andra finns det många
aktiviteter som man kan göra. Hösten är bara mörk och kall medan vintern ger
oss möjligheter till skoter- och skid- och pulkåkning, skridskor och att pimpla.
Barnen älskar de flesta aktiviteter som har med snö att göra.
Dessutom kan man efter en aktiv
dag i snön tända ljus i snölyktan, gå in och mysa och blicka ut över det vackra
vinterlandskapet.
fredag 11 oktober 2013
Skriv en spökhistoria
Orientering: Vem? När? Var? Vad?
Du sätter in läsaren i
berättelsen genom att ge ett sammanhang.
|
|
Huvudkaraktär: Vem?
Vilka är personerna i din
spökhistoria?
|
Tid: När?
När utspelar sig
berättelsen?
|
Miljö: Var?
Fundera på vilka miljöer
som är vanliga i spökhistorier
|
Problem: Vad?
Introducera spöket
|
Händelser
Skriv händelserna i
kronologisk ordning.
|
|
Komplikation
Vad händer i mötet mellan
spöket och personerna i berättelsen
|
|
Lösning (eller försök till lösning)
Finns det någon lösning på problemet. Kan personerna få spöket att sluta spöka? Eller?
|
|
Slut / Coda
Har personerna (och kanske
spöket) i berättelsen lärt sig något? Vad händer med personerna och spöket i
framtiden?
|
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)