torsdag 24 oktober 2013

Styckeindelning och rubriker

I dag ska ni arbeta i par (två och två) och läsa igenom texterna på varandras bloggar och titta på två saker: rubriker och styckeindelning.

Komma igång
1. Para ihop er två och två
2. Börja med att läsa din kamrats blogg på egen hand.

Rubriker
3. Har alla  inlägg rubriker?'
4. Välj tre rubriker vilken nivå befinner sig de på? Steg 1, steg 2, steg 3 eller steg 4?
5. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra rubriken.

Styckeindelning
6. Förekommer styckeindelning?
7. Välj ut två texter, vilken nivå befinner sig de på? Steg 1,2,3 eller 4?
8. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra styckeindelningen.

Muntlig diskussion, respons och ändringar
9. Du visar din kamrat den respons som du har gett på hennes/hans blogg. Du  tar emot den respons som hon/han har gett på din blogg. Tillsammans diskuterar ni de ändringar som bör göras.

Avslutning
Gör en sida på din egen blogg som du kallar: Rubriker&Styckeindelning. Infoga denna matris och diskutera var du befinner dig i din språkutveckling.  Vad behöver du kunna för att komma vidare? Matris finns i wordformat under fliken Skydrive ovan.

Matris (språket lyfter)


Helhetsstruktur och språk

Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Textnivå
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
Rubrikerna täcker textens innehåll. 

Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar (genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)

Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt. (genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)


Styckenivå
Styckeindelning
förekommer.

Bindningar förekommer.
Styckeindelningen fungerar genom att varje stycke är en sammanhållen helhet.

Bindningar förekommer och fungerar ganska väl.
Väl fungerande styckeindelning ofta med tydliga kärnmeningar.

Meningarna är
bundna genom
olika sorters bindningar, vilka fungerar väl.
Väl fungerande styckindelning med tydliga kärnmeningar där det är lämpligt.

Variation på styckenas längd inspirerar läsningen och markerar deras olika tyngd.

Bindningar inom
och mellan meningar är varierade, väl valda och fungerar utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar