måndag 23 september 2013

Kunskapskraven för betygen

Jag ser i kommentarerna att en del av er blandar ihop era funderingar, tankar och åsikter OM betygskraven, med vad det faktiskt står. Här nedan publicerar jag kunskapskraven från skolverket. Observera att det INTE står någonting om procent.

Betyg E
Betyg C
Betyg A
Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer i talat
språk i varierande tempo och i tydligt formulerade texter, i olika genrer. Eleven
visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera
innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån
budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan med viss säkerhet välja och
använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talat
och skrivet språk. Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och
använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera
sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven kan
även formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare
och situation. Eleven bearbetar och gör enkla förbättringar av egna
framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella,
sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss
anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och
använda i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och
förbättrar interaktionen. 

Eleven använder på ett i huvudsak fungerande sätt
olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.

Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och
områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta väsentliga detaljer i talat
språk i varierande tempo och i tydligt formulerade texter, i olika genrer. Eleven
visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera
innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan med viss säkerhet
välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet
i talat och skrivet språk. Eleven väljer texter och talat språk från olika
medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin
egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera
sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat.
Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare
och situation. Eleven bearbetar och gör välgrundade förbättringar av
egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer
formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med
viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja
och använda fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven använder på ett fungerande sätt olika hjälpmedel för förståelse
och språklig produktion.

Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och
i tydligt formulerade texter, i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom
att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll
och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och
instruktioner i innehållet. Eleven kan med säkerhet välja och använda strategier
för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talat och skrivet
språk. Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion
och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera
sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även
formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven bearbetar och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av egna
framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella,
sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt
med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja
och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar
interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt

Eleven använder väl
fungerande sätt olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang
och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade
och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar