1. Skönlitteratur: läsning av roman
Val av romanerVad tycker du om romanerna som vi har läst?
Var de intressanta för dig?
Var de lätta eller svåra?
Kunde du relatera till dig själv?
Läsa samma roman i grupp
Fungerade det att läsa samma roman i grupp? Lärde du dig mycket? Hade du hellre läst en roman på egen hand?
Skriva läslogg på bloggen?
Var det lärorikt för dig? Lärde du dig att skriva bättre? Grammatik, binda ihop texten, uttrycka analys och förståelse av boken?
Hjälpte läsloggen dig att förstå boken bättre?
Har du haft hjälp i ditt lärande av de andra elevernas läsloggar som publicerats på bloggen?
Muntligt
Hur har litteraturdiskussionerna på fredagar fungerat? Lärde du dig mycket? Hjälpte diskussionerna dig att förstå boken bättre?
2. Argumentation
Muntligt
På måndagar har vi haft debatt om något ämne som vi sett på film eller läst om. Ni har sedan fått diskutera och skriva argument i grupper. Har detta varit ett bra sätt att lära sig den argumenterande genren?
Skriftligt
För att lära er har vi lärare plockat i sär en argumenterande text och visat hur den är uppbyggd. Ni har fått skriva hela texter i grupp och på egen hand. Har detta varit en hjälp för att kunna lära dig att skriva en argumenterande text.
3. Bloggen
Hur har bloggandet fungerat som ett vertyg för lärande? Ert skrivande, läsandet av varandras texter och lärarnas skrivande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar